Ikke fa’n!

september 18, 2014

Jeg har vel hatt en så pass kristelig skolegang, at jeg ikke skulle valgt en slik overskrift på et blogginnlegg. Temaet jeg tenker på er: digitale skillelinjer. Ny teknologi forandrer samfunnet. Og skolen forandrer ny teknologi (?)

For noen år siden måtte enhver kunnskapsminister starte en skolereform. Enkelt ble trøtt av all pedagogisk nytenking. Da sa den gamle lektoren: En hver reform passer mitt undervisnigsopplegg.

Noen spør: Hvorfor er det slik at bare en liten prosentdel lærere er ivrige etter å ta i bruk ny teknologi? Mens det for de fleste er det det samme eller helst burde vi ha fått ut pc-ene av klasserom eller i det minste ha lokket igjen.

Det var da jeg kom på at jeg for en del tid siden leste bloggene til en undomskoleklasse. Litt tekst hadde de fleste skrevet og noen hadde klart å sette inn et bilde. Men det var Per sitt blogginnlegg jeg husker best. Han hadde skrevet med stor skrift.

Ikke fa’n

Det er korteste og mest uttrykksfulle blogginnlegg jeg har lest selv om det sikkert var til lærerens skuffelse. Nå skulle ny teknologi prøves ut, så kommer krapylet Per og slår føttene under hele opplegget og punktet «Klassensblogg» måtte stykes fra foreldremøteinnkallingen.  Og er det nå ok at ungdomskoleelver blogger uten å ha fått med seg skriftlig tillatelse fra heimen? Jeg tenker også på hun som skrev: «My mp3-player is all the technology I need.» Det ble skrevet i et forum om «23 ting about Web 2.0» som for så vidt denne bloggen er et resultat av.

Hadde Per dysleksi eller var han bare lat? Hadde den engelsk språklige dama «datadys» et ord som jeg prøver innføre som et sterkere ord en datavergring. Som dyslektikerne strever med rekkefølgen av bokstavene, strever «datadysern» med å tykke på de riktige tastene. Digital kompetanse er som alle kompetanser sammensatt.  Sammensatt av en teknisk ferdighets bit. Nå er ikke påknappen bakpå pc-en lenger, men hvordan skrive tankestrek når det som ligner et tankestek ligger helt på bunnen av linja?

Og hva med alle mulighetene? Flere hundre gratis internettjester, hvilke skal jeg velge? Må jeg velge. Har ikke elevene fått nok digital kompetanse, når jeg lærer dem å lage en tabell i Word?  Er vi nyttige idioter for teknologiselgerne som sier at et hvert barn bør ha et nettbrett.

Skal vi ikke være glade for at over halvparten av norske lærere er skeptisk til ny teknologi og fukter gresset rundt ildsjelenes dans, så det ikke bare ligger bare aske igjen av det som kunne vokst til noe?

 

Legg igjen en kommentar

