Hva er målet?

september 18, 2014

Noen elever hadde et liten forestilling for lenge siden. Jeg husker ikke mer enn at en elev hadde en plakat på magen. På den sto det: Mål

Det hadde de fått med seg, mål er viktig. «Målet for undervisninga er …». Er det helt sikkert at vi ikke er der allerede? Altså at vi er i mål før vi begynner?

Som skolens organisering er påvirket av militæret, er tenkinga om at vi skal nå et mål, påvirket av idretten. Vi setter opp en plakat med Start og en annen langt borte med Mål. Slike kan en sortere ut klossmajorene som snubler og går på trynet før de har kommet ut av startområdet.

Arne Krokan skiver:

«Om vi skal kunne lære raskere og bedre, og arbeide smartere enn før, må vi utnytte de digitale tjenestene på andre måter enn hva de fleste gjør i dag. Vi må utnytte mulighetene for enklere og mer effektiv arbeidsdeling og koordinering.»

Om, hvis, så fremt, i fall vi skal lære raskere og bedre. Ja, skal vi det?

Alle lærer ser ulike elever hver dag, ingen er like. Like vel: til i morgen gjør oppgave 123 og 125 på side 22. «PÅ AKSEL GEVÆR!» Dere har fjorten dager på dere på å gjøre ferdig særemnet. «KRYP!» Det blir steik igjen. «AVDELING – HALT!»

Men noen er smartere, de gjør ikke som læreren sier, og noen er ennå smartere, de vet at ligger mange ferdige særemner på nettet.

Men hva ligger det i å utnytte de digitale tjeneste på andre måter enn i dag? Ctrl C, Ctrl V er ikke det tilstrekkelig digital kompetanse?

Effektiv arbeidsdeling og koordinering, er nok mulig med nye digitale tjenester, men hva var målet og hva med eksamen?

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: