Jeg hater negre!

november 26, 2013

Jeg hater negre! Nei, ikke Nelson Mandela eller folk fra Algerie, Egypt, Libia, Marokko, Sudan, Angola, Gabon, Tsjad, Botswana, Malawi, Namibia, Benin, Ghana, Liberia, Mali, Niger, Togo, Etiopia, Kenya, eller Melilla. Det skulle bare mangle. Det ikke dem jeg tenker på. Jeg tenker på de trykksverte svarte negrene som bor i Bongomongoland midt inni svarteste Afrika. De negrene hater jeg. Jeg har gjorte det i over femti år. Jeg møte dem igjen nå for litt siden. De het Bim, Bam, Bom, Bum  og Jumbo. De gikk ikke på skole. Heldiggrisene, tenkte jeg, da jeg første gang leste om dem. Pappaene til de fem negerungene skulle lære dem hva de hadde bruk for. Derfor ble de fem pappaene enige om å lag en slags eksamen for dem. Men det sa de ikke til dem. De ga bare negerungene en sekk hver og sa at de skulle hente noe spiselig.

De fem små negerguttene begynte å gå. Etter en stund, kom de til et sted hvor det vokste palmer. De to høyeste var så høy at en nesten ikke kunne se toppen på dem. Bim og Bam valgte de palmene. Jumbo sprang bort til den minste palmen. Der la han seg til å sove etter å ha plukket et par nøtter.

palmer

Det var Jumbo jeg identifiserte meg meg. Heldigvis leste jeg mer enn boka «Er du flink på skolen» av S. Haugen-Flermoe. Jeg leste Donald Duck. Der dukket også en Jumbo opp. Han var ikke en negergutt. Han var en elefant. Stakkar Jumbo ble ertet. Han hadde så store ører, veldig store ører. Nå var mora til Jumbo og Jumbo cirkus-elefanter og vant til å være til folks underholdning. Det store nummeret folk kom for å se på var: mann hopper fra høyt tårn ned i en bitte liten balje.

Dette skulle også Jumbo utsettes for. Redd som bare det, klatret Jumbo opp den høye stigen, trinn for trinn. Nå skulle alle folk få se den lille, klossete Jumbo dumme seg ut. Han kom sikkert til å klartre ned igjen, feigingen. «Hopp, hopp,» ropte folk langt der nede. Balja han skulle hopp ned i så ut som en prikk. Det er lett å føle seg som Jumbo som står øverst på tårnet og må noe han ikke tørr.

Jeg identifiserte meg så mye med Jumbo, at jeg bygget meg et tårn av stoler og krakker. Jeg kom ikke til topps en gang. Byggverket mitt raste sammen og jeg ble funnet på gulvet, blodig med kul i hodet. Jumbo derimot han triumferte. Når han kastet seg ut fra tårnet og antagelig ventet på døden i eller utenfor baljen, skjedde det et mirakel. De store ørene til Jumbo, viste seg å bli flotte vinger. Jumbo var ikke taperen lenger. Jumbo var en sensasjon. Han var den «Jumbo, den flygende elefant».

Men tilbake til negerguttene Bim, Bam, Bom, Bum  og Jumbo. Bom, Bum  og Jumbo kom tilbake fra turen og ga krye sekkene til pappaene. Pappaene ertet pappaene til Bim og Bam for de hadde ikke kommet tilbake fra jungelen. Men når de kom, kunne pappaene til Bim og Bam erte de andre pappaene. For mens nøttene til Jumbo, Bom og Bum var tomme, var nøttene til Bim og Bam, sitat: «Men nøttene til Bim og Bam –! Ja, det var nøtter det. Det var de fineste kokosnøttene noen kunne tenke seg. Når en slo hull på dem, sprutet det ut deiglig kokosmelk, og kjernene var friske og søte.»

straff

Men Bum og Jumbo kunne være glade for at de hadde sovet under palmene, for etter straffen for ikke å være «toppelever» kunne de ikke sove på ryggen.

 

 

9 kommentar to “Jeg hater negre!”

  1. Sivert said

    Nøyaktig hva er det du prøver å skrive om i dette blogginnlegget? Er det satire? Er det rett og slett flatt ut rasisme og fremmedfiendtlighet? Det her var veldig uklart å finne noen som helst sammenheng i, Kjell Arild.

  2. Kjell Arild said

    Takk for kommentar. Uten kommentarer vil dette innlegget være umulig. Jeg vil selvfølgelig ikke havne i nettets kloak. Jeg har tatt en kalkulert risiko meg å bruke en overskrift som kan mistolkes.

    Jeg gjengir en historie som står i ei gammel bok. Jeg skal legge inn bilder snart, så blir historien kanskje tydeligere.

    Jeg håper du vil forsette å kommentere.

  3. nope said

    Da er det kanskje lurt å bruke det man kaller for hermetegn ( » » ).

    • Det kan kanskje være lurt, men det er ofte en måte å si at en ikke mener det en sier. Men jeg mener det jeg skriver. Det burde gå fram av innlegget at hatet ikke er rettet mot noen levende eller døde personer, ei heller forfatteren av boka.

      Jeg bruker hermetegn i siste innlegg. «Det står en neger på trappa», fordi her gjengir jeg direkte tale.

      • Boss said

        piseÅ:Równiez¼ kupujÄ™ w taÅ›mach po 100 sztuk, kupiÅ‚em na ten cel w castoramie walizeczkÄ™ z maÅ‚ymi przegrodami, zrobiÅ‚em sobie tak:OÅ› Y = kolejne wielokrotnoÅ›ci 10, 22 i 47OÅ› X = kolejne rzÄ™dy wielkoÅ›ci (10R, 100R, 1k0 10k0, 100k0, 1M0 etc)

  4. Rob Onez said

    Jeg hater også negre.

  5. Jo, men hvis du leser teksten nøye så ser du at overskriften var et blikkfang. Jeg har ikke skrevet noe om mine holdninger til samer, svensker eller amerikanere. Jeg syns det er veldig vanskelig å mene noe om store grupper.

    Og neger er et ubrukelig ord nå for tiden. Etter krigen derimot fantes det veldig mange negre i barnelitteraturen. Det er mulig jeg kommer tilbake til det i en ny bloggpost.

  6. Jim said

    you are granny old man! it doesn’t matter if you hate or love black people. because you are a sick piggy white. i know why you hate blacks because your white ass is ugly as hell.
    murder your self and go to hell Motherfucker

Legg igjen en kommentar

