Meningsinnhold og dialekt

november 11, 2013

Gunnar J. Rosengren har en statusoppdatering på Facebook som jeg lo veldig mye av. Jeg lurer på hva jeg lo av. Var det det innholdet eller var det dialekten? Det kan du prøve å finne ut av det. Først kommer teksten i moderert form og så kommer originalen. Men først en advarsel. Tekstene er innholdet ord og uttrykk en vanligvis ikke vil skrive.

Nå er jeg lei meg. Jeg satt i bilen i går å hørte på radio. Det handlet om miljø, og om Afrika og om terror. «Norge må ditt, Norge må datt» Norge må ikke gjøre noe! Vi er et lite langt mot nord med lite folk. Du kan kjøre langt uten å se menneske. Her er det ikke mange folk.

Skal jeg, som går mutt alene her oppe i kulden, skruve ned varmen to grader i huset og dusje annen hver dag for at Nederland ikke skal oversvømmes? Hva? De kan reise til helvete for min del. Det har de igjen for å bygge under havnivå. Idioter. Det er ikke for ingenting at de har enorme diker der nede, det har dem hatt i årevis, fordi de har hatt oversvømmelser mange ganger. Det høres ut som det skal bare til noen får dråper til så drukner dem. Hvis de ikke holder munn så skal jeg til stranden å slå lens, så er vi kvitt dem.

Og så de fryktelige afrikanerne. jeg synes jeg hver eneste dag hører om at de hogger hodet av hverandre med store kniver. Dreping, voldtekt og det som verre er visstnok folkesporten der nede. Hva er dem hogger hverandre for?

Vi skal liksom sitte her på berget å forstå dem, og å synes synd i dem, og å respektere de flotte menneskene! Jeg synes de er veldig ufine, rett å slett uoppdragne og direkte slemme. De kan komme til meg å be om hjelp når de har lært seg folkeskikk.

Terror. 2000-tallets svøpe, hva? Jeg må nå spørre muslimene, hva det er de mener de skal presse oss til? Hva de vil oppnå? Vi skule bare ha sluttet å bry oss med dem, sluttet å handle med dem, latt dem være. Så kunne de sitte der alene, å hogge hodet av hverandre de også.

De driver jo også med denne sporten. Kutte musa av småjentene, ja det er
finkultur! For min del må dem bare tilbede  hvllke  guder dem vil, men jeg trenger ikke å bli omvendt under trussel av å bli buksprettet med krumsabel! Vi ble omvendt av han Harald Hårfagre, nu har vi endelig fått kristendommen
presset ned til et minimum. Vi skal ikke ha noen ny religion trykket ned over
hodet! Jeg mener, vi har jo fanatikere her også, det er jo ikke det. Jehovas
f.eks, men de kommer nå ikke på døra med dynamitt rundt livet! Det skulle ha tatt seg ut hvis de sprengte seg i småbiter på trappen hver gang man ba dem reise til helvete!

Og her er originalen umoderert.

Nu e æ peise lei.
Satt i bilen i går å hørte på radio. Det va miljø, det va Afrika, det va terror.
«Norge må ditt, Norge må datt» Norge må fan ingen ting! Vi e et lite pessland
i polare områda! Knapt befolka! Du kan kjøre i ei evighet uten å se en kjæft.
Her e nesten ikke folk. Skal æ, som går peise aleina her oppe i kulda, skru
ned varmen to grader i huset å dusje ainna kvær dag førr at ikke Nederland
skaloversvømmes? Ka? Dæm kan reise tel hælvete førr min del. Der har
dæm igjen førr å bygge byen under havnivå! Idiota. Det e ikke førr ingenting
at dæm har enorme dika der nede, det har dæm hatt i årevis, førr dæm har
hatt oversvømmelse mange gang der. Det høres fan mæ ut som om det
skal bare nån dråpa tel nu så drokne dæm. Hvis dæm ikke hold kjæft så
skal æ gå ned i fjæra å pesse, så e vi kvitt dæm!

Asså de hælvetes afrikaneran. Æ syns det e kvær en jævla dag æ høre at
dæm høgg hauet av hverandre me svære kniva! Dræping, voldtækt å det
som værre e, e vesst folkesporten der nede! Ka det e dæm høgg hverandre
førr? Vi skal liksom sette her på bjerget å forstå dæm, å syns synd i dæm, å
respektere de flotte menneskan! Æ syns dæm e jævlig ufin, rett å slett
uoppdragen å dirækte slæm! Dæm kan komme til mæ å be om hjelp når
dæm har lært sæ folkeskikk.
Terror. 2000-tallets svøpe, ka? Æ må nu spørre musliman, ka det e dæm
mene dæm skal præsse oss tel? Ka dæm vil oppnå? Vi sku fan mæ bare ha
slutta å bry oss med dæm, slutta å handla med dæm, latt dæm være. Så
kunne de sitte der å surke aleina, å høgg hauet av hverandre dæm åsså.
Dæm driv jo åsså med den sporten. Kutte musa av småjente, ja det e
finkultur! Førr min del må dæm bare tilbe korsn guda dæm vil, men æ treng
fan ikke å bli omvendt under trussel av å bli bukspretta med krumsabel! Vi
blei omvendt av han Harald Hårfagre, nu har vi endelig fått kristendommen
præssa ned til et minimum. Vi skal ikke ha nåkka ny relgion trøkt ned over
hauet! Æ mene, vi har jo fanatikera her åsså, det e jo ikke det. Jehovas
f.eks, men dæm kommer nu ikke på døra med dynamitt rundt livet! Sku tatt
sæ ut vess dæm sprængte sæ i småbita på trappa hver gang man ba dæm
reise tel hælvete!

https://www.facebook.com/comandante.rosengren/posts/611033288942667

Legg igjen en kommentar

