Spar på ordene

april 17, 2013

På Språkrådets oppfordring har jeg spart ord. Hva jeg skal bruke dem til vet jeg ikke ennå, men jeg får vel bruk for dem en dag. Den som sparer, han har!

Teksten nedenfor forkortet og bearbeidet. Den er hentet fra Språkrådets klarspråkside

Spar på ordene

Meningen blir tydeligere med setninger uten uvesentlige ord.

Hvis vi ser på statistikken, så ser vi at …Statistikken viser at …

Etterforskningen av saken må gjennomføres med stor hurtighet og grundighet. Saken må etterforskes raskt og grundig.

I egenskap av å være byggherre for et syke- og aldershjem i verneområdet foretok kommunen utfylling av et vann i nærheten. Som byggherre for et syke- og aldershjem i verneområdet fylte kommunen ut et vann i nærheten.

Det knytter seg usikkerhet til deres forutsetninger for å adoptere et barn fra utlandet. Det er uvisst om de har forutsetninger for å adoptere et barn fra utlandet.

Vi finner derfor ikke å kunne endre etternavnet ditt. Vi kan derfor ikke endre etternavnet ditt …

Kredittilsynet har funnet å avslutte undersøkelsene. Kredittilsynet har bestemt seg for å avslutte undersøkelsene. eller Kredittilsynet har avsluttet undersøkelsene.

Det finnes å foreligge et straffbart forhold. [Vi] mener at det har skjedd en straffbar handling.

Setningene i kursiv er unødig lange setninger. Setningene i uthevet skrift er kortere derfor lettere å forstå. Alle setningene var eksempel. Og det det forsto du kanskje helt av deg selv? Kommentarene har jeg også fjernet. Jeg startet med å fjerne punktumet i overskriften. Jeg ser punktum i overskrift i bøker fra atten-hundretallet, men på nett er det en sjeldenhet. Etterpå slo jeg sammen de to første setningene til én.

Så fjernet jeg kommentarer og ordet eksempel. Tilsammen ble det nesten nesten hundre sparte ord. Savner du noen? Du finner dem her: http://www.sprakradet.no/Klarsprak/sprakhjelp/Skriverad/Sjekkliste-for-skribenter/Spar/

Legg igjen en kommentar

