Bloom og kreativ energi

februar 6, 2013

Blooms kunnskapstaksonomi er godt kjent blant lærere. Bloom skrev boka som taksonomien er hentet fra rundt den tida jeg begynte på skolen, så det går an å si at den holder seg godt, den også.

De seks nivåene i taksonomien er: kunnskap, forståelse, anvendelse, analyse, syntese og vurdering. Nivåene bygger logisk nok på hverandre. Mangler du kunnskap og forståelse har du lite å vurdere og å analysere.

I disse vurderingstider kan noen være fristet til å finne et en til en forhold mellom Blooms taksonominivåer og karakterer. Og jeg har sett forsøk på det. Men heldigvis har jeg også blitt kjent med dem som er kritisk til en slik forflatet tenking.

En elev har kunnskap, masse kunnskap. Eleven er altså på det laveste nivå. Det blir nok karakteren 1 fordi han mangler forståelse. Hadde eleven hatt forståelse av kunnskapen, ville han fått 2 og kunne eleven også anvendt kunnskapen, hadde treeren vært i boks.

Jo da, jeg ser en viss logikk, men jeg er redd taksomomiverbene: gjengi, forklare, bruke, sammenligne og konkludere blir karakterførende ord. «Jeg vil derfor konkludere med …», sier eleven. Læreren hører toppnivåordet konkludere og setter seks!

Svært ofte blir taksonomien grafisk framstilt som en stige. Jeg liker bedre framstillingen som likestiller de øverste nivåene: analyse, syntese og vurdering, fordi det ikke er adskilte nivåer, det er prosesser som foregår nesten samtidig. Noen kaller det høyere tenking, jeg kaller det skapende aktivitet.

En plukker fra hver andre noe og setter det sammen, vurdere det sammensatte og analysere det og kanskje setter det sammen på en ny måte – om att og om att.

Jeg har elever i år som er der, på de høyeste nivåene. De gir læreren krefter og energi.

Legg igjen en kommentar

