Rett til å kopiere?

januar 26, 2013

Steintavlene til Moses ble jeg kjent med tidlig. Jeg kan forsatt gjengi store deler av innholdet.

Du skal ikke ha andre guder en meg
Du skal holde hviledagen hellig
Du skal hedre din far og din mor og du vil lenge leve i landet
Du skal ikke stjele
Du skal ikke lyve
Du skal ikke slå ihjel
Du skal ikke begjære din nestes asen, hustru eller noe annet som hører han til

Det er noen jeg ikke kommer på. Det skal jo være 10! Kan du de tre som mangler? Et av dem kan ikke være: Du skal ikke kopiere! Det er jeg helt sikker på. For hvordan kan det ha seg at innholdet forsatt er kjent hvis ingen skrev innholdet på andre leirtavler?

Kan det være: Du skal ikke stille ditt lys under en skjeppe? Nei, det står i Matteusevangeliet. Og de fleste som er på nett følger rådet til Matteus. De fleste stiller seg i et så godt lys som mulig, vel vitende om at det er bare de nærmeste som kjenner skyggesidene. Selv om skyggesidene også kan være verd å eksponere.

Nå skal jeg eksponere en av mine skyggesider. Men jeg håper det er forsonende at jeg nå i all offentlighet (jeg har av og til opptil 10 lesere av denne bloggen) forteller at jeg har korrekturtlakkfjernet teksten «kopiering forbudt» opptil flere ganger. Det er vel greit av og til å gjøre noe ugreit. Men en trenger da vel ikke å massekopiere forbrytelsen. Elevene kan jo komme til å tro det er bare å ta seg til rette på nettet også, dele og kopiere alt de finner der. Slik som jeg gjør nå med dette kajakkbildet

kajakk_jubill

Tegningen er fra førsteutgaven av Aschehougs leksikon (1906–13).
Hundre år etterpå setter Kunnskapsforlaget sitt ©-stempel og nettleksikonet SNL reklamere med begrenset lisens.

Kommer Kunnskapsforlaget til å stevne meg for brudd på Åndsverksloven? Følg med på neste blogginnlegg!

Legg igjen en kommentar

