STORE NORSKE leksikon

juni 29, 2011

Jeg sitter på biblioteket omkranset av bøker. Uten å reise meg fra stolen ser jeg: «»Russland i farger», «Regines bok», «Forfalskningen», «Kreftceller finnes også i sjelen», «Livslyst», «Slik slutter du å røyke», «Historien om da pappa drepte mamma», «Mig selv» om Wergeland», «Om meg selv» av Øverland. Titter jeg mot trappa står den siste utgaven av STORE NORSKE leksikon. Den er i lyseblått, og virker litt billigere i sin shirting-innbinding enn nest-siste-utgaven som står hjemme i stua. Den er i sort og  gull.  Det var en del diskusjon om vi skulle kjøpe leksikonet, husker jeg. Det var jo ikke et vanlig bokkjøp. Det var en investering. Storebror mente Encarta kun være noe. Leksikon på CD, det måtte være fint. Tenk alt på en CD. At det går an. Jeg ble begeistret for idéen. Et søkbart leksikon, det måtte da være fantastisk.

Alle som har funnet noe interessant i et leksikon har møtt teksten: se også. Ned med et nytt bind, nei det var ikke det riktige. Kommer r foran k? A, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, jeg kan da alfabetet, men jeg må si det halvhøyt mellom  hver bokhenting, slitsom. Mor så ikke problemet med alfabetet, men hun så et annet problem: vi må slå på pc-en først. Det var et argument mot Encarta. STORE NORSKE leksikon ble kjøpt og plassert på en lett tilgjengelig hylle i stua. Lillebror var glad for det. Lurte han på noe, fant han fort fram og med sin appetitt for fakta ble han familiens lille leksikon.

Leksikonet gir et tverrfaglig utsnitt av tidens samlede viten, står det i veiledningen.  Ikke rart de skriver STORE NORSKE leksikon med store bokstaver og omtaler seg som Norges eneste storleksikon, men det var for fem, seks år siden, og mye har skjedd, og tiden er ikke som den var.   Nå er STORE NORSKE leksikon på nett og heter ikke lengerSTORE NORSKE leksikon, men Norsk nettleksikon. Begrunnelsen for navneskifte skal være at STORE NORSKE leksikon nå er mer enn STORE NORSKE leksikonSTORE NORSKE leksikon er også Norsk biografisk leksikon og Norsk medisinsk leksikon og da fant kanskje markedsføringsavdeling at vi bytter navn og så tror kanskje noen at Norsk nettleksikon er Wikipedia og da får vi solgt flere annonser. Ikke vet jeg, men den tiden med annonser er heldigvis over. Det er også tiden med kvalitetstempling og brukerstempling av artikler også. Det er bra, men det var noe søtt, nostalgisk og anakronistisk over stempling av skjermtekster. Du ser fargen på fingertuppene etter leken med stempelputen, høre lyden av ordenlig stempling på postkontoret. Ja, så gammel er jeg. Jeg husker frimerker ble stemplet.  Men nå går vi mot en ny tid, uten stempel og uten papirleksikon. Det både interesserer meg og fyller meg med undring. Hvordan går det når nesten alt blir digitalisert?  Derfor følger jeg bloggen Lille norske nøye.

Nettet gjør mye anderledes. Det er ikke bare søkingen som blir lettere, det er lett å se videre også, utover sine grenser og interesser. Alt for lett, mellom to permer er du samlet til du reiser deg fra stolen. Ei bok er ei bok, på nettet flyter oppmerksomheten på surfebølgen og en flytter lett til andre plasser, men hvorfor skal forestillingen om at du leser i en bok leve  videre på nettet? For en vanlig leser er det da vel likegyldig om teksten om Jens Stoltenberg kommer fra Norsk biografisk leksikon, en såkalt nbl-artikkel, eller den kommer fra det opprinnelige STORE NORSKE leksikon? Oppslagsord  er oppslagsord.

En liten forskjell er det likevel. Bøker har av og til et forord og i forordet til Norsk biografisk leksikon står det at skildringen av 6000 kvinner og menn fra vikingtiden til 21. århundre  er et nasjonalt løft som ikke hadde vært mulig uten støtte fra Fritt Ord og Kulturdepartementet, men det var i det forrige århundre. I dette århundre finner ikke Kulturdepartementet verd å støtte et leksikon. Leksikon er kanskje ikke kultur lenger. Men ord er makt, det er jeg helt sikker på. Som ekstremt lite sportsinteressert, la jeg merke til at når ordet eller begrepet Det utvidete kulturbegrep på introdusert, fikk sporten med ett også kulturmidler.

Hva er kultur?

Legg igjen en kommentar

