En gammel rev

juni 12, 2011

«Jeg er en gammel rev», sa Odd Kristian. Han mente han hadde vært med på slikt noe mange ganger før. Han lot seg ikke helt rive med i begeistringens rus over at nå skulle prosjektet avsluttes, rapporter skrives, og hele prosjektet evalueres. Ordet evalueres brukes i skolen i stedet for vurderes. Det høres litt mer viktig ut. Det er viktig med fagsjargong. Det skaper avstand og det er ikke så lett å bli tatt å drive med tull, hvis en bruker fine ord. Prosjektet skulle vurdere om data i alle fag var noen god idé. Noen var for og noen var mot. Akkurat som i dag.

Lærere kan også bli som elever, når de får en vanskelig oppgave. Mats som er norsklærer sa: «Kan dere ikke tenke dere at dere skal skive en stil og fortelle hva dere har opplevd og hvordan dere har gjennomført prosjektet.» Det fikk skogen av opprekte hender til å falle og spørsmålene stilnet.   På åttitallet fant norsklærerne ut at det var lettere å få elever til å skive hvis lærerne ga elevene skriftlig oppgaver i stedet for stil, men jeg visste veldig godt hva Mats mente når han sa stil. Han mente en skriftlig oppgave. Oppgaven skal være så så lang og den skal leveres inn til en bestemt tid. Selv opp det var på åttitallet en gang så husker jeg svært godt at jeg satt ved tastaturet og skulle skrive skriftlig oppgave om prosjektet data i skolen. Samme problem som når en skal skrive stil meldte seg. Hva skal jeg skrive om? Hvor mange timer brukte vi på å forklare hva en diskett er for noe og at det åtte mulige måter å sette inn en diskett i en diskettstasjon, men at bare en er riktig?

Om skjermen hadde gule eller grønne bokstaver er litt usikker på. Jeg tror den var gul og hadde Herkules grafikk-kort. Om hovedhoret  var 286 eller 386 er jeg også usikker på, men det sto i det kleskapstore kabinettet til en Nord 10 maskin. Maskinene startet først etter å tatt på power good-ledningen. Det er mye jeg er usikker på, men å oppdage at det var lett å viske bort tekst, var en befriende følelse. Det husker jeg godt. Det var bare å skive det som falt en inn. Var det for dumt kunne en jo slette setningene senere. De første ordene som falt meg inn var: Jeg er en gammel rev. Jeg var vel langt fra noen gammel rev. Jeg var vel så vidt ferdig med pedagogisk teori etter å få en jobb som ingen andre ville ha. Likevel ble teksten kjent som «Jeg er en gammel rev». Skolen hadde hver år en premiering av den personen som i løpet av året hadde utmerket seg, gjerne på en negativ måte. Prisen het TUFT på TAVS. Den prisen fikk teksten «Jeg er en gammel rev.» Prisen deles ikke ut lengre. Skolen eksister ikke lenger. Men prisutdeler Pål har nå funnet teksten, som også kom på trykk i «Handelskolelæreren».

Har du lyst til å lese teksten? Da skiver du i kommentarfeltet under eller sender meg en mail.

Legg igjen en kommentar

