Hva er feilen med Store Norske leksikon?

mai 24, 2011

Hvor går Store Norske leksikon eller Norsk  nettleksikon som det har valgt å kalle seg? Klarer det overgangen fra bokhylla til cyberspace? Skinninnbunnet og gullforgylt i bokhylla hadde det ofte en tilgjengelig plassering. Det var det ingen tvil om kvaliteten. I cyberspace er slikt som gull og skinn vanskelig å oppdage og html-koden til gullfargen er omtvistelig bare en slags gulfarge. Det var nok derfor ønskelig å skille seg ut fra det store, norske nettleksikonet  Wikipedia som både finnes på nynorsk og bokmål. En omdiskutert gimmick, som muligens fjernes, var å plassere et kvalitetssikretstempel på artikler som holdt SNL/NNL sin kvalitetsstandard. Et brunt stempel pryder brukerartiklene som er skrevet av en hvem som helst bruker, og som redaksjonen ikke vil sette sitt grønne kvalitetsstempel på.

Et eksempel på en slik brukerartikkel er artikkelen om NDLA. Jeg kan ikke se en eneste feil i denne artikkelen. Brukeren har god innsikt i hva NDLA er. Hvorfor er ikke denne artikkelen kvalitetssikret da? Kan det han noe med at NDLA ses på som en farlig konkurrent til dem som står bak SNL/NNL? Altså noe som det  kvalitetsleksikonet ikke vil ta i, men som kan få stå for brukerens egen regning?

Etter å skrevet en  litt lengre kommentar til en artikkel trykker jeg, send og får denne feilmeldingen.

Det har skjedd før at tekst har forsvunnet. Før var det veldig vanlig at tekst forsvant på vei til skriveren. Så pass vanlig at jeg forsatt den dag i dag alltid lagrer en tekst før jeg trykker skriv ut. Det gjør jeg forsatt selv om det alltid går bra. Det har det gjort i ti, femten år, men for tredve år siden, da gikk det ikke alltid bra. Det er derfor med en slags nostalgisk følelse jeg leser feilmeldingen ovenfor.

Vi beklager det har oppstått en feil.

Feilmeldingen er sendt til utviklerne som vil se på den så snart som mulig.

Fattig trøst, synes jeg. Hva hjelper det om utviklerne får lese feilmeldingen. De har sikkert lest den før – når de laget den. 🙂

Som sagt, jeg er ikke vant til å miste tekster i dag, så jeg er blitt litt skeptisk til SNL/NNL sitt kommentarsystem.  Jeg lurer av og til på om kommentarer er ønsket.

4 kommentar to “Hva er feilen med Store Norske leksikon?”

  1. Hei Kjell Arild!
    Så, du har lagt merke til at omtalen av NDLA i SNL står som brukerartikkel. Da jeg skrev den fortalte jeg min kontakt innenfor NDLA-systemet, Einar Berg, at den sannsynligvis vil bli stående uten kvalitetsstempel på grunn av at forlagene ikke er så glade i dette prosjektet. Og – ja det slo til! Men nåværende eiere av Norsk nettleksikon (liten n i nettleksikon!) har en friere stilling i forhold til bokbransjen – så nå antar jeg at artikkelen snart blir kvalitetssikret.
    (Elles merkar meg at du er framifrå til å skriva på nynorsk. Eg og hadde nynorsk på folkeskulen. Men eg synes ikkje det er noko stas med nynorsk lenger av di den er vorten for utvatna. Eg terpa læreboknormalen av 1958 (?), og det var nuko anna ja. Eg hugsar særs godt forteljinga om dei spelsjuke menn i bibelsoga.)

  2. 23om20 said

    Nå har jeg rettet ordet nettleksikon. Det er jo slik jeg ønsker nettet skal være. Alle kommenterer og på den måten forbedrer tekstene. Dialogen som oppstår hjelper nettbrukeren til å lese mer og skrive mer, kortsagt til å lære mer.

    Det er bestandig et element av makt i all kommunikasjon og historien du forteller om kvalitetssikring av NDLA-artikkelen viser det.

    Takk for at du meiner eg er framifrå til å skriva nynorsk, det er kjekt å høyra. Eg har hatt store kompleks når det gjeld nynorsk. Eg strauk i nynorsk og måtte gå omatt eit år. Mange år seinare oppdage eg nynorsk stavekontroll i Firefox og eg oppdage at nynorskorda ligg og blenkjer. Dei er berre å ta i bruk. Morosamt å oppdaga at det som før var umogleg no er mogleg. Ny teknologi er utviklande på mange område.

  3. Kjell-Olav Hovde said

    Hei og takk for påminninga.

    Somme endringsforslag og kommentarar innsendt før 1.4.2011 har vi ikkje rukke å sjå på. Eg arbeider meg gjennom lista no. Artikkelen er no kvalitetssikra.

    Når det gjeld feilmeldingar opplevde eg det same i går. Teknikarane arbeider med å rette feilen. Send meg ein e.post om problemet kjem attende.

    Beste helsing, Kjell-Olav Hovde

  4. Kjell Arild said

    Kommunikasjon er vanskeleg. Det meste ein les tolkar ein på ulike måtar. Teknisk feil skjer. Det vi må godta sjølv om det er irriterande. Med andre ord du trykkja ikkje på knappen «Blokker fleire kommentar frå denne brukaren». 🙂

    Eg håpar du inviterer alle til å koma med kommentar til artiklane. Då vert Store Norske eit levande leksikon.

Legg igjen en kommentar

