Kjell Arild prøver seg på NDLA – igjen.

mars 26, 2010

NDLA har blitt kritisert for ikke å holde kvalitativt høye mål. «Men du kan jo forbedre innholdet», har jeg sagt til de som har reist den kritikken. Jeg har bestandig likt tanken på en stor plass hvor en finner stoff til undervisningen. Jeg ble også begeistret for de som tenkt nytt om Store Norske Leksikon. De tenkte at leksikonet kunne sees som en stamme for kunnskap, en skikkelig kulturbærer.

Jeg er redd tre-metaforen ville utviklet seg til en mappestruktur som vi ser for mye av allerede. Geiner som forgreiner seg og forgreiner seg igjen. Helt ytterst finner like ofte en tørrkvist som en frukt.

Litt senere. – Å nei, sidene er fulle av tekst. Noen har tydeligvis fått penger for å skrive. Jeg har lest om fildeling som et eksempel på et kompleks problem  som er vanskelig løse. Men ved å sette opp Gant-diagram, kan det løses. Hørt om Gant-diagrammer ungdommer? Gøy. Oppgave: Sett opp aktivitetene du tror du trenger å gjøre for å komme i mål med livet langs en tidsakse. Gøy. Hørt om Pirate Bay? Gå inn på NDLA og søk på fil-deling og det får opp logoen til The PirateBay. Nei, det ikke farlig. Det er helt lovlig. Jeg tar ansvaret. Nå kan dere se logoen til The Pirate Bay, men ikke si det hjemme hva dere har gjort på skolen.

Det er sjelden lesing av en roman  utfordrer følelsene mine så mye som NDLA. Nå må jeg må ta vare på helsa og slutte å lese.

Legg igjen en kommentar

