Digitale tekster, digitalt klasserom og en digital framtid

februar 4, 2010

Kongsberg konferansen har samlet en masse lærere fra hele Norge. Lærere med digitalt grensesnitt som vet hva RSS er og ikke lenger snakker om Web 2.0. Fra konferanse til konferanse drar de. Noen ganger til London andre  ganger til Berlin og av og til  Kongsberg eller Sandvika. De vet forskjellen på LMS og PLE og mener at nå er vi i et paradigmeskifte – igjen.

De vet at digitalt er bedre enn analogt, at digitalt er framtid og analogt noe som kan digitaliseres. De har en verktøykasse med digitale verktøy som viser muligheter vi for noen år siden ikke visste vi trengte. De er kverulantene som aldri godtar det som blir bestemt. Når kommune og fylkeskommune stenger Facebook, sier de: men Facebook kan jo brukes i undervisningen, og så har de plenumsdebatt hvor de drøfter om det går an å være venn med elevene.

De ser for seg en ny verdensordning i skolen og viser til hvordan PST nå slipper å gå rundt med oppbrettet krage og møte folke med politiblikket sitt. En Fanpage på Facebook var alt de trengte.  Terrorister og antiterrorister surrer rundt Fanpagen som fluene rundt en rull fluepapir en sommerdag i fjøset. Og de som kommer i klistret, kan takke seg selv eller saksøke skolen som ikke ga dem fullverdig digital opplæring.

Jeg har ennå ikke drukket digital vin, men er sikker på at den har framtiden foran seg. Det er rart hvor mye bedre alt blir når en setter ordet digitalt foran. Hør bare: digital eksamen, digital dagbok, digitale undervisningsopplegg, digitale lydspor, digitale læremidler, digital tavle, digitalt kateter og digitalt klasserom. Du hører det klinger nytt og moderne.

Liker du lyden av de gamle, analoge vinylplater og syns litt knitring er sjarmerende? Vet du hva pad med vinger er, men ikke iPad, liker du å gå i dybden og slår opp i ordboka New Oxford Dictionary of English når du skal forklare hva multimodale tekster er? Da vet jeg ikke om du har en digital framtid i den digitale skolen.

Reklamer

2 kommentar to “Digitale tekster, digitalt klasserom og en digital framtid”

  1. Jens R said

    Digitale verkty kan ikkje erstatte all annan læring. Sjukepleiaren vert ikkje god til å ta blodprøve, snikkaren til å kle ein vegg, elektrikaren til å kople lysbrytar med ein PC. Men digitale verkty kan skape variasjon i læringa. I ei verd i rask endring vert det trykte ord fort gamalt nytt.
    Internett er ein del av kvardagen. Som lærarar må me, mellom anna, lære elevane til å bli gode nettbrukarar. Skille nyttig informasjon frå alt utan praktisk nytteverdi og plassere det i rette skuffane. Informasjon i seg sjølv er utan verdi dersom me ikkjekan gjere oss nytte av den.

  2. 23om20 said

    Takk for kommentar. Er jo einig i alt du skriv. Venter på kommentar frå dei som ikkje er med i den digitale flokken.

    For å vere seriøs, for ein gongs skuld, så ser eg det digitale gapet mellom 1-arane med høg sjølvtillit og 0-ane med kompetanse på mykje anna enn data, bli større og større.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: