Åpenhet og lukkethet

desember 13, 2009

Grenser flyttes. Med nettet som medium nærmer vi oss dem vi ikke kjenner. Den personlige sfære er ikke innenfor fire vegger lenger. Vi sier velkommen inn: Les min blogg, og please legg igjen en kommentar. Vi oppdager at det er flere som har det på samme måten. Når andre tør å skrive hvordan de har det, så kan kanskje også jeg.

Nylig var det en diskusjon på nettstedet Del & bruk. Et sted for samarbeid og diskusjon for lærere. Flere tusen lærere bruker nå stedet. Burde stedet lukkes? Mange kastet seg ut i diskusjonen. Støtten for åpenhet var enorm. En grunn til å lukke stedet, som jeg kunne tenke meg, er denne: Det manglende innsynet et lukket sted gir, gjør det lettere å kaste seg ut i diskusjonene for nybegynnere. Akkurat det argumentet er ikke stort, og jeg er glad stedet fortsatt er åpent.

Det er en gammel historie som forteller at ufreden startet da det første menneske gjerdet inn et stykke jord og sa: «Dette er mitt!»

I motsetningene til dette synet står: «Dette er vårt. Vil du dele det med meg?» Ideer og meninger som deles, spises ikke opp og forsvinner, men vokser og utvikler seg. Denne holdningen har mange nettbrukere. Mange vet at teknologien har gitt oss nye muligheter, men mange lever i den gamle verden med hvor ordet delingskultur er ukjent.

For noen år siden så jeg en figur av overflaten av sylinder på nettet. Du husker den kanskje? Det består av to sirkler og et rektangel i mellom. Denne hadde jeg bruk for. Det er ikke det at ikke kunne lage to sirkler og en firkant i for eksempel Paint, med copy/paste er raskere, og hvert spart museklikk teller i, det mange liker å omtale som en travel hverdag. Det var da jeg ble oppmerksom på teksten nederst på siden. Alle figurer er copyright.

Dette er lenge siden. Nå har vi NDLA som legger ut sine tekster og bilder under CC-lisens. Og vi har Del & bruk. Likevel fins det rester av den gamle verden. Arena-IKT ble jeg kjent med som et sted hvor ikt-servicefag-lærerer kunne dele sine oppgaver. Det jeg umiddelbart stusset på var at nettstedet var lukket. Skulle jeg dele mine oppgaver måtte jeg kjøpe lisens for meg og mine elever. Arena bruker Moodle som grunnlag for sin læringsplattform. Selv om Moodle er gratis så er det klart lov å tjene penger på gratis programmer.

Jeg har nå vært inn i det lukkete Arena-IKT. Jeg bestilte en lisens, men hørte ingen ting, så jeg ble overrasket når jeg nå nettopp kom inn. Nettstedet inneholder mye. Både oppgaver, quizer og leksjoner. En større oppgave gikk ut på å vurdere læringsplattformer. Jeg har ikke sett noe om rettigheter på nettstedet. Så jeg tør ikke å kopierer fra stedet, men gjengir oppgaven etter hutkommelsen: «Du skal vurdere ulike læringsplatformer. Det er svært viktig at sikkerheten er stor. Vurder ulike krypteringsmetoder.»

Det jeg oppdaget etter mitt lille besøk at jeg kunne lese alle karakterene til elevene ved Verdal videregående og alle besvarelsene samt kommentarene til læreren. Det er mulig sørlendinger mener Verdal og Steinkjer er trøndere alt i hop, men slik er det ikke! Verdal er befolket med hardarbeidene Lottomilionærer. Steinkjer er fylkeshovedstad og befolket med intellektuelle lærere på tilmed høgskolenivå, så det er ingen grunn til å blande sammen. Skulle noe vært lukket i Arena-ikt, så burde det vært karakterdelen.

Utdanningsdirektoratet støtter det nesten lukkede nettstedet Arena-IKT, men ikke det viktige Del & bruk. Jeg har skrevet og spurt om hvor mye økonomisk støtte Arena-IKT får. Det har Utdanningsdirektoratet ikke kunnet svare på og jeg melder Utdanningsdirektoratet i klubben «Vi som tjener på at verden er lukket.»

Legg igjen en kommentar

