Eksamen

juni 11, 2009

Det er eksamenstid og jeg har kommet opp. Sensor er meg selv og kandidaten er den samme. Kompetansemålene har vært uklare og ukjente, slik de pleier. Det uvanlige er den nevnte kombinasjonen av sensor og kandidat.

Aktiv på nett
I over tjue år har datamaskiner opptatt meg. Virkemåten har vært mest interessant. Kommunikasjonen har vært en menneske til maskin kommunikasjon. Jeg har kjent til newsgroups og forum, men jeg har ikke blanda meg med disse menneskene. Har jeg skrevet noe, så har det vært til mennesker jeg kjenner.

I oktober 2008 ble jeg kjent med 23 ting om Web 2.0. Jeg skrev til Jannicke Røgler og den australske bibliotekaren Helen Blowers, som startet Learning web 2.0. Med positive svar fra dem, startet jeg med å tilpasse de sosiale teknologiene til skolebruk. Wiki og blogg slapp ingen elev unna. Men det var umulig å be elevene å bruke verktøy jeg ikke selv brukte, så jeg måtte bare ta i bruk de samme verktøyene. Jeg har registret meg på et utall web-tjenester.

Creative Common lisensen som NDLA også bruker, gjorde at jeg kunne lage ”min” utgave av 23 ting, bygd på den norske og australske 23 ting om Web 2.0.

Blogg
Jeg finner stadig vekk blogger som er bedre lesestoff enn aviser. I vinter gikk det en oppfordring til alle: Begynn å blogg du også! Etter å ha opprettet noen blogger og skrevet noen innlegg, mener jeg det i stor grad en privat aktivitet. Men en aktivitet som ikke har vært mulig å opprettholdet uten vissheten om en mulig leser.

Del og bruk
Jeg innså at cc-lisensen var befriende og ventet på NDLA skulle komme med sin delingsarena. Det tok tid. Det skulle være kvalitet og Feide pålogging. Det var derfor artig å bli med i det enkle og på mange måter anarkistiske Del-og-bruk-nettverket.

Det er mange ting og tjenester det går an å skrive om, men det er bare en ting som er viktig og det er å overvinne motforestillingen og angsten for å prøve noe nytt. Etter å ha vært aktiv nettbruker i snart et år har jeg funnet ut følgene. Jeg leser mer både på nett – og på papir. Jeg leser hurtigere. Jeg ser hva journalisten heter når jeg leser aviser. Det var totalt uinteressant før. Fordi det går an skrive en kommentar til blogger og mange nettsted, gjør denne muligheten at jeg leser mer nøye. (Hva har jeg å si/skrive til denne teksten?) Terskelen for å kommentere blir lavere for hver dag. Jeg skriver mer og jeg skriver riktigere, fordi jeg skriver litt hver dag og jeg blir av og til overrasket over at jeg skriver bra. Selvtillit er jeg født med og har det fortsatt selv etter mange års skolegang.

Har jeg fått et ny livsoppgaver, så er det denne: Få flere til å bli nettaktive! Når jeg med de aller dårligste karakterene kan, kan alle.

Sluttvurdering
Bestått. Hovedsakelig på grunn av mot.

Legg igjen en kommentar

