Gi meg en myk stol, et tastatur – og ei flaske

april 16, 2009

Nå har vi prøvd alt. Vi har servert kaffe til elever som har brukt natta til å spille WoW og derved ikke har hatt mulighet til å få noe annet ut av skoledagen – enn å spille WoW. Vi har satt svart kjeglehatt med teksten «World of warcarft er mitt liv» og satt elevene i hjørnene. Hjalp det? Nei, alle elevene ble sittende i skammekrokene. Vi har sendte meldinger, på papir og ikke på Skype. Skolen har god pc-dekning, men administrativt ligger den ikke i den digitale verden. Hjalp det? Nei.

Og så kommer Aftenposten i sin påskeutgave og røper at WoW-spillere er ettertraktede medarbeidere i IBM. De har gjennom WoW-spilling utviklet gode lederegenskaper. Jeg håper Aftenpostenes nettutgave har strøket dette oppslaget, ellers er risikoen for at en elev kan komme til å lese det. Det som står i papirutgavene er ikke så farlig, det forblir en hemmelighet for elevene.

Vi ser at bibliotekene prøver å finne nye veier for å få ungdommen på besøk. De går ikke av veien for å kjøpe gamekonsoll til ungdomskroken. Det er bare skolen som gjør seg så uspiselige at mange velger et gamerliv på gutterommet enn i skolen. Det er så lite som skal til. Litt tilpassning: en myk stol, tastatur er standardvare på skolene, så egentlig koker det ned til innkjøp av trakter. Trakter til de tomme brusflaskene – så elevene slipper å reise seg for å tisse.

Da gjenstår det bare en liten individtilpassing av skoleregelmentet og IBM kan plukke nye ledere direkte fra skolen.

Programmet

Diskusjonen

5 kommentar to “Gi meg en myk stol, et tastatur – og ei flaske”

  1. krølle said

    jeg kjenner jo folk som er mye verre en det der…

  2. Neltari said

    Jeg tror de fleste har litt feil syn på gaming kulturen. Måten media fremstiller den er kansje litt feil.

  3. Neltari said

    Jeg tror folk har fått litt feil syn på gaming kulturen. Måten media fremstiller den på er kansje litt feil.

  4. Jonas said

    Grei film det der, jeg syns de var litt svake tho. Jeg har spilt mer enn det der, (gjør ikke det nå lengre) Og har liksom ikke falt av.

    Tror snakket i media osv om spilleavhengighet er mye tull. Sikkert noen som er ekstreme som f, men da kan du ikke skylde på spillene. Når 500 av 13 mil blir avhengig, så er det da f ikke spillet sin feil, tror nok det er noe mer som har manglet der ja…

    Ellers, moro at du tar det opp ^^

  5. krølle said

    Jeg kjenner folk som er mye værre en det der…

Legg igjen en kommentar

