Identitet 2.0

november 9, 2008

Tobias Lindquist presenterer bloggen sin med et Beatles sitat. «Life is …

På første side erklærer han at bloggen skal legges ned. Han har vært for åpen. Han har fortalt for mye om seg selv. Nå skal det være slutt, men han har blitt avhengig av blogging så derfor oppretter han en ny.

Frøkendings ønsker en privat dagbok, men med kommentarmulighet Bloggen hun har nå, er for kjent av for mange kjente. I den nye dagboka skal hun skrive om sin innerste tanker. Hun vil skrive ting ut av systemet, som en slags selvterapi.

De fleste som prøver seg på blogging, kommer til å stille disse spørsmålene: kan jeg virkelig skrive dette, vil jeg skrive dette?  Hele verden kan lese det. Ok, alle som kan lese norsk kan lese det.

Fase to: nå har jeg blogget om løst og fast i to år og jeg har ikke fått en eneste kommentar. Er det noen som leser i det hele tatt?

Følelsen av å være den jeg er,  kommer av alle erfaringer vi gjør oppgjennom livet. Noen blir påvirket av musikk og bøker de leser. Kontakten med andre mennesker former alle. De nye sosiale teknologien som vi nå finner på internett, gjør at vi får nye erfaringer som gir identiteten en ny fasett.

Nedenfor finner du klipp fra de bloggene jeg nevte innlednigsvis.

TOBIAS LINDQVIST

Life is what’s passing by while we’re busy making other plans

.

.

Frøkendings Verden

De uskrevne innlegg.

Sunday | August 24th, 2008

Av og til skulle jeg ønske jeg hadde et sted å skrive om alle de tingene jeg ikke tør å skrive om her på bloggen. Det er vel for mye kjentfolk som leser, og da blir det for meg litt vel vanskelig å brette ut om sine innerste tanker og følelser her, selv om jeg veldig gjerne vil skrive ting ut av systemet. Men jeg er vel kanskje ikke tøff nok til å slippe folk helt inn dit.

Så hvorfor ikke starte en ny blogg, som ingen leser, der jeg kan være totalt anonym? Eller dagbok? Fordi jeg likevel vil ha tilbakemeldinger, råd og oppmuntringer på de blogginnleggene jeg ikke tør å poste. Jeg vil også at folk skal vite hva jeg tenker, eller hvor klartenkt eller forvirret jeg er. Men det er vanskelig uten å tråkke noen på tærne, på den ene eller andre måten.

Så foreløpig er alt på innsiden, og det får vel bli sånn en liten stund til, om ikke for alltid. For gud vet om jeg noensinne kommer til å bli tøff nok til å dele alt med de jeg kjenner best. Det er tross alt dem det er vanskeligst å skrive for.

Én kommentar to “Identitet 2.0”

  1. Ida said

    Jøss. Min første pingback, også til en blogg som brukes i læringssammenheng? (hvis jeg har forstått det riktig). Litt usikker på om jeg skal være stolt, eller om jeg skal få prestasjonsangst 🙂

Legg igjen en kommentar

